Skolhackathon
Skolhackathon i Minecraft – en rolig skoluppgift
Skolhackathon i Minecraft är ett koncept där mellanstadieelever får lösa aktuella samhällsutmaningar på ett nyskapande sätt!
Skolhackathon i Minecraft är ett samarbete mellan Ung företagsamhet i Blekinge/Bromölla och Kreativum Science Center.
Genom att delta i Skolhackathon i Minecraft får både elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande. Kopplingar till flera ämnen i läroplanerna för årskurserna 4–6 i grundskolan, samt för anpassad grundskola och specialskolan, finns.
Skolhackathon i Minecraft pågår under höstterminen och början av vårterminen för elever i årskurserna 4-6. Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel ”Vårt Samhälle”, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Om klassen önskar, finns möjlighet att tävla med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen.
En möjlighet att väcka nyfikenhet, samarbete och innovativt tänkande hos mellanstadieelever!
Mer information tillhandahålls av Ung Företagsamhet Blekinge/Bromölla.
Tidlinje för Skolhackathon 2024/2025
- 11 augusti: Anmälan öppnar och sker till Ung Företagsamhet Blekinge/Bromölla.
- 27 augusti: Digital information för skolor/lärare som vill veta mer om Skolhackathon.
- 6 september: Anmälan stänger. Årets case tillgängligt – ”AI-topia en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv.”
- v. 37-39: Fortbildning av läromedlet ”Vårt Samhälle”.
- 25 september: Kick-off för anmälda skolor (digital).
- v. 40-46: Arbete pågår att bygga prototyper till samhället.
- v. 47: Tävlingsvärlden öppnar.
- v. 47-51: Arbeta med Minecraft Education Edition.
- 20 december: Deadline att skicka in sitt bidrag.
- v. 3: Tid för att träna på sin presentation.
- v. 4: Regionala finaler (digitala eller fysiska)
- 28 januari: Nationell final (digital)
Vill du veta mer?
Projektledare för Skolhackathon i Minecraft är Ung företagsamhet i Blekinge/Bromölla.
Kontaktperson Ung Företagsamhet: Mikaela Spogardh
E-post: mikaela.spogardh@ungforetagsamhet.se
Kontakperson på Kreativum: Jenna Lindskog
E-post: jenna.lindskog@kreativum.se
FAQ
Vad är Skolhackathon?
Ett koncept där grundskolans elever runt om i landet får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Konceptet utgår från Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle och ett aktuellt tema/uppdrag. Eleverna får först skissa och ta fram en prototyp och slutligen använda Minecraft Education för att skapa virtuella miljöer.
Vem står bakom Skolhackathon?
Svenska Science Centers och Ung Företagsamhet
Varför är det viktigt att eleverna får skapa egna lösningar på samhällsproblem?
Att unga tidigt lär sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid utformas är ett värdefullt bidrag i skolans värld. De entreprenöriella kompetenser man tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur elever tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete.
Varför används Minecraft Education som en del i processen?
Minecraft Education är en skolversion av spelet Minecraft som många elever har spelat eller hört talas om. Funktionerna är anpassade för klassrummet och för att stimulera elevernas kreativitet, samarbete och problemlösning i en digital miljö.
Vilken årskurs vänder sig Skolhackathon till?
Årskurs 4-6
Inom vilka ämnen arbetar eleverna med inom Skolhackathon?
Några exempel på ämnen är: Samhällskunskap, Svenska, Geografi, Matematik, Bild och Teknik.
Vilket är årets tema/uppdrag?
AI-topia – en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv.