Bygg och programmera med Spike

Bygg och programmera med Spike

Ett NYTT LEGO-koncept där LEGO-byggdelar kombineras med ett programmeringsspråk som i mycket liknar programmeringsmiljön Scratch.

Skolprogrammets målsättning är att:

  • Eleverna ska få tänka logiskt och lösa problem
  • Eleverna ska få konstruera efter instruktioner
  • Eleverna ska få en inblick i att den digitala världen bygger på kod och att roboten gör det som eleverna kodar den att göra

Under detta skolprogram får eleverna börja med att lösa givna uppdrag och därefter finns möjlighet att under styrda former själva experimentera med materialet. LEGO® Education SPIKE™ Prime Set är ett verktyg för undervisning i naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap, konst och matematik (STEAM).

Innan ert besök:

Vi erbjuder alltid elever och lärare ett förarbete med övningar/lekar för att öka förståelsen och vara väl förberedd inför skolprogrammet på Kreativum. Vi anser att ett väl utfört förarbete underlättar för eleverna att ta till sig ny kunskap som nya begrepp, programmeringsteknik, mm. På samma sätt erbjuds också ett efterarbete, ett material för att kunna följa upp besöket på Kreativum.

Fakta om Bygg och programmera med Spike

Årskurs: 4, 5, 6, 7, 8

Maxantal elever: 24 st

Tidsåtgång: 90 min

Genomförs på: Kreativum

Planera ert besök

Här hittar du information och bokning av skolprogram som är anpassat för skolor och läroplaner. Vi erbjuder även fortbildningar för dig som arbetar med pedagogisk verksamhet.

Läs mer på Planera ert skolbesök