Teman
Tema – Teman till barngrupper och klasser
Centralt i NTA-teman är arbetssättet, där barnen och eleverna enskilt eller i grupp söker svar på frågor och problemställningar.
Pedagoger och lärare i förskolan och grundskolan ges möjlighet att använda NTA:s teman i sina barngrupper och klasser.
Kreativum är NTA-samordnare för Karlshamns kommun.
Skola
På denna sida
Teknik & hållbar utveckling
I tema Teknik och hållbar utveckling får barn möta den vardagliga tekniken i ett tydligt utomhusperspektiv. I tre olika delmoment; Våra konstruktioner, Våra transporter och Vår hållbara omgivning får barn undersöka, bygga, skissa, sortera och reflektera kring fenomen och funktioner.
För årskurs 1-3
Upplev fysik och kemi
I temat Upplev fysik och kemi får barnen möta, uppleva och undersöka kraft, rörelse, ljus, ljud, enkla kemiska processer och ämnens egenskaper. Detta tema bygger vidare från förskolans tema och i lärarhandledningen har du som pedagog tillgång till kunskaper kring de undersökningar som eleverna kan ha gjort och upplevt på förskolan.
Fjärilars liv
I temat får eleverna följa utvecklingen från larv till fjäril hos tistelfjärilen. Eleverna skaffar sig en uppfattning om begreppet livscykel och vidareutvecklar sin förmåga att observera och göra anteckningar. Genom att studera fjärilens utveckling utökar eleverna även sin förståelse för fjärilen som insekt.
Rymden
Tema Rymden är ett digitalt tema där eleverna utforskar solen, jorden och månen. De tittar ut över stjärnhimlen och utforskar våra grannar i planetsystemet. Temat ger eleverna möjlighet att ta reda på vilka faktorer som krävs för att det ska kunna utvecklas liv på en planet och hur livet skulle kunna se ut på en främmande planet.
För årskurs 4-6
Kemiförsök
I temat Kemiförsök gör eleverna en rad fysikaliska och kemiska tester för att bestämma egenskaper hos fem okända ämnen. De jämför den information de får fram med känd fakta om olika ämnen. På så sätt kan eleverna dra slutsatser om vilka ämnena är och argumentera för sina resultat med stöd i egen empiri.
Rörelse och konstruktion
I temat Rörelse och konstruktion bygger eleverna olika fordon. De undersöker hur fordonen kan drivas fram med bl.a. lagrad energi och hur de rör sig, när de påverkas av olika krafter. I slutet av temat konstruerar eleverna ett nytt fordon som ska tillgodose förutbestämda krav.
Smartare Produkter
En smartare produkt är en produkt där ett elektroniksystem har integrerats så att produkten fått nya funktioner, förutom de grundläggande. I tekniktemat Smartare produkter undersöker eleverna sådana produkter i vardagen. De löser även olika tekniska problem genom programmering av ett elektroniksystem, en så kallad micro:bit.
Den smartare staden
Tekniska system i staden utnyttjar idag digital teknik och i allt högre utsträckning kopplas de samman och styrs i större system. I tekniktemat Den smartare staden bygger vi vidare på tema Smartare Produkter och analyserar stadens tekniska system. I uppdragen får vi programmera microbits och elektriska komponenter för att skapa trafikljus, gatlyktor, skalskydd etc.